Snart blir det roligare att titta på golf, när PGA Tour anpassar sina tv-sändningar till en internationell publik.
Nästa år kommer den amerikanska golfens toppnivå, PGA Tour, att lansera sin egen globala tv-utsändning, kallad World Feed.
Detta ska adressera ett problem som många svenska tv-tittare har känt av under golfsommaren, där ett överväldigande fokus på amerikanska spelare gjort att vi knappt fått se svenska spelare som Ludvig Åberg i rutan, trots att de ofta legat bättre till i resultatlistorna.
Touren meddelar att sändningen kommer att komma från PGA Tour Studios anläggning – som öppnar i januari – och att den kommer att produceras för internationella mediepartners och deras tittare.
Från och med FedEx Cup-säsongen 2025 kommer sändningen att ha ett anpassat grafikpaket, med specifika kameror dedikerade till internationella golfare.
Detta är det första steget mot att ha lokaliserade direktsändningar enligt PGA Tour, med kommentarer och grafik på det lokala språket.
– Vi är stolta över att kunna ge internationella golffans precis vad de vill ha – mer bevakning av sina favoritspelare från det egna landet varje vecka, säger Luis Goicouria, senior vice president för media på PGA Tour.
– Öppnandet av PGA Tour Studios 2025 gör det möjligt att utveckla helt nya program, inklusive World Feed, så att vi kan ta de internationella tittarna närmare händelserna än någonsin tidigare.
Touren planerar också att använda större mängder av material med icke-amerikanska spelare på sina olika sociala medier och digitala plattformar.