”Golfens bästa år – sporten når nya höjder”

Joakim Sabel

KRÖNIKA. Med en rekordstor global skara av över 100 miljoner golfare är det tydligt att golfen aldrig har mått bättre. Sportens tillväxt speglas i allt från innovationer inom tekniken till engagerande upplevelser som lockar nya målgrupper, särskilt bland yngre generationer, skriver Golflivets Joakim Sabel.

I USA och flera andra länder är anläggningar som Topgolf numera välkända. Här kombineras mat, dryck och golf i en miljö som för tankarna lika mycket till ett nöjescentrum som en golfklubb. Topgolfs framgång har mycket att göra med att den svenska tekniken Toptracer möjliggör att varje slag följs i realtid, vilket ger en känsla av spel och tävling även för den som aldrig tidigare svingat en golfklubba. Toptracer är idag installerat på över tusen golfbanor världen över, och teknologier som Trackman hjälper golfare, från nybörjare till proffs, att utvecklas och analysera sitt spel i såväl hemmasimulatorer som på driving rangen.

Även i Sverige är golfens utveckling påtaglig. På senare år har vi sett en stark tillväxt av inomhusanläggningar med golfsimulatorer. Bara i Stockholm finns fler än 20 ställen där man kan spela på några av världens bästa banor – utan att behöva lämna landet. Det har fört golfen närmare storstadsmänniskorna, gjort sporten mer tillgänglig året om och lockat nya golfare som upptäcker sporten genom simulatorernas interaktiva upplevelser.

Årets rekordsiffror är imponerande. Svenska Golfförbundet rapporterar att över 562 000 personer är aktiva i golfklubbar i Sverige, ett rekord som märks särskilt bland yngre spelare. Bara i åldrarna 13 till 30 har antalet aktiva ökat med över 25 000 – en påminnelse om att golfen, ofta betraktad som en sport för äldre, nu vänder sig mot en yngre publik​.

Det är inte bara klubbarna som drar nytta av tillväxten; även hotell och golfanläggningar med spa har blomstrat i år, och golfshopparnas försäljning går bättre än någonsin. Inom svensk golf syns också ”Åberg-effekten”. Ludvig Åberg, som gick från ny proffs till en femteplats på världsrankingen på kort tid, har blivit en förebild för unga spelare, och uppmärksamheten kring hans framgångar inspirerar fler att pröva sporten. Med världsstjärnor som stavhopparen Armand Duplantis som dessutom lyfter golfen i medierna har golfen fått ett oväntat och värdefullt marknadsföringsstöd​​​.

Men golfens popularitet handlar inte bara om nya stjärnor och ny teknik. Sommaren har gett en perfekt balans mellan sol och regn som hjälpt svenska banor att hålla en exceptionellt hög kvalitet. Våra skickliga greenkeepers har gett oss banor som lockar tillbaka golfarna, oavsett om det är en perfekt morgon på fairway eller en regnig eftermiddag på driving rangen​.

Efter att ha funnits i Sverige sedan 1880-talet visar golfen inga tecken på att sakta ner. I stället har sporten öppnat upp för en bredare publik, och från Topgolf till Ludvig Åberg på världsscenen bidrar både innovativa upplevelser och våra nya förebilder till att befästa golfens position som en av våra största och mest älskade idrotter.

Joakim Sabel

Om Joakim Sabel

Joakim Sabel är rådgivare och krönikör på Golflivet. Han har en gedigen bakgrund som golfpro och entreprenör i golfbranschen, där han har byggt och drivit ett stort antal golfbanor och har koll på det mesta i golfens härliga värld. Idag är han bland annat delägare i Sparren GK i Uppland.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7031
    Redaktionen
    Keymaster

    KRÖNIKA. Med en rekordstor global skara av över 100 miljoner golfare är det tydligt att golfen aldrig har mått bättre. Sportens tillväxt speglas i allt från innovationer inom tekniken till engagerande upplevelser som lockar nya målgrupper, särskilt bland yngre generationer, skriver Golflivets Joakim Sabel.

    [Läs hela artikeln här: ”Golfens bästa år – sporten når nya höjder”]

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.