Veckans quizfråga v48

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7102
    Redaktionen
    Keymaster

    När en spelare letade i en lövhög, sparkade och rubbade spelaren av misstag sin boll samt ett stort antal blad runt bollen. Spelaren uppskattade var bollen ursprungligen låg och återplacerade bollen på den punkten, men återplacerade inte bladen innan han slog sitt nästa slag. Vad blir domslutet?

    A Spelaren får den allmänna plikten för att ha förbättrat sin bolls läge.
    B Det blir ingen plikt.
    C Spelaren får ett slags plikt för att ha orsakat att bollen rubbades, men behöver inte återplacera löven.

    #7103
    Redaktionen
    Keymaster

    Rätt svar:

    B Det blir ingen plikt.

    Se Regel 7.4 och Klargörande 7.4/1. Det blir ingen plikt om bollen rubbas av misstag under försök att hitta den. När bollen återplaceras, behöver inte spelaren återplacera lösa naturföremål.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Här snackar vi golf!” är stängt för nya ämnen och svar.