Veckans quizfråga v2

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8121
    Redaktionen
    Keymaster

    Spelare B:s boll ligger dåligt i tjock ruff. Spelare A säger till spelare B: ”Du har inte ett slag därifrån. Om jag vore dig, skulle jag förklara bollen ospelbar”. Vad blir domslutet?

    A – A får två slags plikt för att ha givit råd. Om spelare B följer rådet får han också två slags plikt.
    B – Spelare A gav spelare B information om reglerna, så det blir ingen plikt.
    C – Eftersom spelare A:s råd kan ha påverkat spelare B hur han beslutar att spela, får A två slags plikt. Spelare B får ingen plikt.

    #8122
    Redaktionen
    Keymaster

    Rätt svar

    A. Eftersom spelare A:s råd kan ha påverkat spelare B hur han beslutar att spela, får A två slags plikt. Spelare B får ingen plikt.

    Förklaring
    Se Regel 10.2a och Klargörande Råd/1. En sådan kommentar är råd eftersom det kunde ha påverkat spelaren att besluta hur man spelar hålet.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Här snackar vi golf!” är stängt för nya ämnen och svar.