Så byggde han världens största golfklubb – i Sverige

| |

Passion, viljestyrka och total oräddhet. Så har entreprenören Johan Mikhelsen Ringqvists väg till att bygga världens största golfklubb sett ut. I en intervju med Kvällspostens Martin Hardenberger berättar han om sin snåriga väg till framgång. 

Som 12-åring började Johan Mihkelson Ringqvist spela golf på eget bevåg, då ingen i familjen spelade. Tidigt märkte han att han hade talang och hade en stor social krets i sporten. Efter skolgången flyttade han utomlands för att spela professionell golf. Samtidigt arbetade han på klubben, enligt Kvällsposten. 

Den professionella karriären tog aldrig fart, men istället för att ge upp alla golfdrömmar skapade han nya. 

– Jag tog ett beslut om att jag älskar att spela golf, och jag kommer fortsätta resten av mitt liv, men jag ska inte hålla på med det på det sättet, säger Johan Mihkelson Ringqvist till Kvällsposten. 

Drömde om en träningsanläggning

I Sverige arbetade han som tränare, men gillade även att fixa små och stora saker på klubben. Eftersom han var på klubben hela tiden och hade ett sinne för företagande bestämde han sig för att starta en egen driving range. 

Det var lättare sagt än gjort. Han var ung och det var svårt att hitta rätt plats i Stockholm. Han fick många nej av många kommuner, men till slut kom han på att han det fanns en backe på Lidingö. De svarade ja och så var det bestämt. 

Mihkelson Ringqvist skulle själv investera i anläggningen för att bygga det han drömde om – en mindre driving range och en övningsgreen. 

Katastrof i finanskrisen 

När han fått ihop det som krävdes började han själv bygga det som skulle bli en öppen träningsanläggning i det konservativa Lidingö, skriver Kvällsposten. Målet var att alla skulle få träna på hans driving range. 

År 2003 var Mihkelson Ringqvists driving range och green klar i Ekholmsnäs. Han kände sig inte klar där, utan ville bygga en hel golfbana och år 2007 öppnades en bana med nio hål. Året därpå drabbades USA av finanskrisen, något som spred sig till Sverige. Golfbanan drabbades hårt ekonomiskt, och han belånade sig igen privat i projektet samtidigt som banken också pytsade in mer pengar då de såg möjligheterna. Trots det tänkte Mihkelson Ringqvist lägga ner sin verksamhet på grund av det ekonomiska läget. 

Nya affärsmöjligheter

Det var då han gjorde ett omtag. Han sa upp all personal och jobbade själv med samtliga delar av verksamheten. I Kvällspostens intervju berättar Mihkelson Ringqvist att både han och klubben var extremt belånad, men han bestämde sig för att köra på och försöka nå sina mål. 

För att lyckas skapade han en helt ny affärsmodell. Ett greenfeemedlemskap lanserades senare. Han var också först på bollen när det gäller digitala tjänster i Golfsverige. Det drog till sig en hel del unga medlemmar. I snabb takt växte medlemsantalet, trots att det fortfarande var skakigt ekonomiskt. 

Eftersom klubben satsade digitalt, på den nya greenfee-lösningen och framför allt visade sig ha sina medlemmars bästa i åtanke växte den rekordartat. I dag har klubben 23 000 medlemmar – och är därmed troligen den största klubben i hela världen.

Föregående

Golf på liten budget – så gör du för att komma igång

Instruktören: De 3 största myterna om en bra sving

Nästa